Projev v Senátu
K česko-tchajwanským vztahům a návštěvě předsedy Legislativního dvora Tchaj-wanu
Projevy|20.7.2022
Projev senátora Pavla Fischera na 27. schůzi Senátu Parlamentu ČR dne 20. července 2022 k Návrhu usnesení Senátu k příležitosti návštěvy předsedy Legislativního dvora Čínské republiky (Tchaj-wanu)
- videozáznam vystoupení Pavla Fischera
- stenozáznam schůze
- přijaté usnesení č. 523
Vážený pane předsedající, dámy a pánové,
náš bod, který projednáváme, je návrhem usnesení, které předkládáme Senátu a které navrhujeme schválit a projednat u příležitosti návštěvy předsedy Legislativního dvora Čínské republiky, tedy Tchaj-wanu. Usnesení předjednal včera Výbor pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost. Vedli jsme o těch otázkách velké diskuse a než to usnesení za chvilku přečtu, tak jsem vás chtěl požádat, abyste zvážili následující: Tchaj-wan je sui generis, tedy svého druhu, země, která má vlastní parlament, vlastní samosprávu, vlastní vládu, vlastní prezidentku, vlastní zákony, vlastní soudnictví, vlastní měnu a vlastní pravidla, vlastní území, vlastní tradice. Musíme tedy připustit, že když se setkáváme se svobodně zvolenými členy parlamentu Tchaj-wanu, nacházíme společnou řeč. Viděli jsme to před chvílí při vystoupení pana předsedy tchajwanského parlamentu, který k nám mluvil řečí demokracie, jak sám říkal. Té řeči my rozumíme.
Tchaj-wan je dnes pluralitní parlamentní demokracie. Ať se to někomu líbí nebo ne, tak usiluje o to rozvíjet prosperitu a spolupráci ve světě, zejména s demokraciemi, a když se podíváme na věc řečí čísel, tak tam musíme připustit, že Tchaj-wan patří mezi šampiony z hlediska přímých zahraničních investic, které také směřují do Evropy a které zvlášť směřují do ČR. Vládní agentura CzechInvest zveřejnila dokonce statistiky, podle nichž mezi lety 1993 – 2021 rozvoj přímých zahraničních investic z Tchaj-wanu u nás vytvořil na 24 000 pracovních míst. Tchaj-wan je tedy z mnoha pohledů šampion. Rozhodně ho nemůžeme přehlížet, a to ani z hlediska hospodářské spolupráce. Všichni dobře víme, jak složitou je dnes situace v oblasti vývoje a výroby mikročipů. Kdybychom tady takovou výrobu měli, tak bychom si mohli pískat, ale tu vybudovat stojí desítky let investic a obrovského úsilí. Tohle se přesně Tchaj-wanu podařilo, vyváží nejenom do Čínské lidové republiky, ale doslova do celého světa mikročipy, a víte dobře, že právě nedostatek mikročipů nedávno zastavil výrobu i v naší republice, a nebylo to pouze v automobilce Škoda Auto Mladá Boleslav. Máme tedy před sebou aktéra, který s námi chce spolupracovat jako parlament, jako Senát jsme se k tomu vyjadřovali opakovaně. Není to tak dávno, co se k tomu vyjádřil také Evropský parlament, který v tom usnesení, které má ráz doporučení a je z loňského roku, doslova vyzývá vlády EU, aby navazovaly a prohlubovaly spolupráci s vládou demokratického Tchaj-wanu. Je proto naší radostí, když čteme programové prohlášení vlády Petra Fialy z ledna tohoto roku, že právě Tchaj-wan je tam jmenován jako významný mezi partnery v Indo-Pacifiku, s nimiž naše republika chce rozvíjet další spolupráci. A tak vás chci pozvat k tomu, abyste nyní prošli se mnou usnesení, které jsme pro vás připravili, a pozvat vás k tomu, abychom o něm jednali, a požádat vás, abyste zvážili jeho podporu.
Začínám číst usnesení, které máte dnes před sebou na stole a které se jmenuje „K příležitosti návštěvy předsedy Legislativního dvora Čínské republiky (Tchaj-wanu)“.
Senát Parlamentu ČR
I. vyjadřuje přesvědčení, že dialog mezi demokratickými zvolenými členy parlamentů ČR a Tchaj-wanu hraje nezastupitelnou roli při budování vzájemně výhodných vztahů mezi těmito dvěma subjekty mezinárodního práva,
II. konstatuje, že vztahy mezi ČR a Tchaj-wanem se slibně všestranně rozvíjejí, včetně realizace přímých zahraničních investic z Tchaj-wanu do ČR, které podle informací zprostředkovaných vládní agenturou CzechInvest vytvořily v ČR mezi lety 1993 až 2021 na 24 000 nových pracovních míst,
III. vyjadřuje podporu rozvoje spolupráce ČR a Tchaj-wanu zejména v oblastech vývoje a výroby polovodičů, nanotechnologiích, chytrého strojírenství, automatizace elektromobility vesmíru, kultury, vědy a vzdělávání,
IV. připomíná, že
1) předseda Senátu Parlamentu ČR během své cesty na Tchaj-wan vystoupil dne 1. září 2020 s projevem před poslanci Legislativního dvora Tchaj-wanu,
2) vláda ČR ve svém programovém prohlášení, které přijala dne 6. ledna 2022, uvádí, že chce prohlubovat spolupráci s demokratickými partnery v indo-pacifické oblasti, mezi nimiž výslovně zmiňuje i Tchaj-wan,
3) vlády ČR a USA vydaly dne 30. března 2022 v rámci strategického dialogu společné prohlášení, v němž potvrdily zájem prohlubovat podporu demokratickým partnerům včetně Tchaj-wanu a spolupráce s nimi,
4) Evropský parlament přijal dne 31. října 2021 usnesení s č. P9_TA(2021)0431 k politickým vztahům a spolupráci mezi EU a Tchaj-wanem, jímž odsoudil narušování vzdušného i námořního prostoru Tchaj-wanu ze strany Čínské lidové republiky, vyjádřil názor, že vojenské provokace Čínské lidové republiky vyvolávají pochybnost o dlouhodobých záměrech Čínské lidové republiky usilovat o mírové řešení sporů, a naléhavě vyzval EU a členské státy, aby navázaly spolupráci s demokratickou vládou Tchaj-wanu,
5) ČR má, podobně jako EU, svou politiku jedné Číny.
A v závěru našeho usnesení V. pověřujeme předsedu Senátu senátora Miloše Vystrčila, aby o tomto usnesení informoval předsedu vlády ČR.
Tolik usnesení, které vám předkládáme.
Vážené paní senátorky, páni senátoři, pane předsedající, tímto vás zvu k rozpravě nad tímto usnesením a žádám vás o jeho podporu. Děkuji.
(…)
Děkuji za toto téma. Omlouvám se, že budu mluvit o několika důležitých věcech postupně. Protože odbýt to jenom tím, že to není otázka významná, by bylo nezodpovědné. Nejprve mi dovolte citovat ze stanoviska, které před chvílí zveřejnila ambasáda Čínské lidové republiky, tedy komunistická Čína, která, jak dobře víme, se v minulosti neváhala zamíchávat a vměšovat do vnitřních záležitostí ČR, v případě Senátu to platilo dvojnásob. Sama Čína, komunistická Čína, nemluví o mezinárodním právu, ale v tom prohlášení mluví pouze o politice. Dovolte, abych vám to odcitoval.
„Čínská strana naléhá na českou stranu,“ nyní cituji čínské prohlášení, „aby brala vážně důrazný postoj Číny, dodržovala svůj politický závazek vůči jedné Číně,“ a tak dále. Politický závazek. Já žádný politický závazek vůči jedné Číně necítím, i když se to zabaluje do mezinárodního práva.
Nyní, kdo je subjektem mezinárodního práva. Ať se nám to líbí nebo ne, subjektem mezinárodního práva je celá řada aktérů. Právě Tchaj-wan mezi ně patří. Když se na to podíváme z hlediska existence této země, mluvíme o čínské republice, tedy ne o komunistické Číně, ale o Tchaj-wanu, tak to vlastně můžeme dokázat na několika krocích. Žádám kolegu Jirsu, aby nyní poslouchal.
V době, kdy já jsem ještě nebyl senátorem, psal se rok 1961, čínská republika ratifikovala Vídeňskou úmluvu o diplomatických stycích.
To znamená, Tchaj-wan je smluvní stranou Vídeňské dohody, která zakládá pravidla pro diplomatické styky. V roce 1969 Tchaj-wan podobně ratifikoval Vídeňskou úmluvu o smluvních vztazích. To znamená: pokud máme aktéra, který se účastnil budování mezinárodně právního rámce, podle něhož dnes Česká republika může suverénně rozhodovat o své budoucnosti, tak jedním z těch aktérů byl právě Tchaj-wan.
Tvářit se, že se nás to netýká, nebo že budeme naslouchat tomu, co nám komunistická Čína nyní vyhlašuje – a neargumentuje právem, argumentuje politicky –, by bylo vážnou chybou.
Otázka tedy je, když máme problém – a teď tu otázku kladu čistě akademicky –, když máme problém s tím, že by Tchaj-wan byl subjektem mezinárodního práva, tak co to tedy je? Z hlediska mezinárodního práva, co to tedy je? Můžeme to tedy definovat negativně. Tchaj-wan není subjektem mezinárodního práva, tedy nám z toho vychází, že Tchaj-wan je objektem.
Ale objekt nemůže mít vlastní armádu, nemůže mít vlastní měnu, nemůže mít vlastní prezidentku, nemůže mít vlastní zákony a nemůže mít vlastní schopnost navazovat smluvní vztahy a prosazovat se v mezinárodním společenství. To, že to nechceme vidět my tady, nebo někteří, nemluvím teď o tomto sále, který je skutečně v těchto věcech velmi, velmi sebevědomý, to, že to někteří třeba na čínské ambasádě nechtějí vidět, tak to nás nemůže překvapovat. Je to totiž v rozporu s jejich zájmy.
Ale Tchaj-wan nadále v mezinárodním poli uznává celá řada států. A to, že se jejich počet stále zmenšuje, je možná otázkou, kterou bychom si měli také položit. Takže pojďme se podívat na fakta. Pozorujeme zemi, která existuje, má vlastní systém, prosazuje se, dokonce u nás vytvořila desítky tisíc pracovních míst. A vytváří obrovskou přidanou hodnotu. Kdyby dneska zavřeli výboru mikročipů, tak zhavaruje globální hospodářství a bude se z toho sbírat možná deset let.
Pojďme si to pojmenovat jasně. Buď máme zájem se postavit sebevědomě k té otázce, a pak se nemůžeme ptát právníků, jestli můžeme vyvěsit třeba vlajku Tchaj-wanu na náš Senát, jako se to teď stalo. Děkujeme za to panu předsedovi, že tak rozhodl. Buď se budeme chovat suverénně a vyrazíme na návštěvu Tchaj-wanu, anebo se budeme ptát právníků a nikam nepojedeme, protože se nesluší takové návštěvy dělat.
Takže vraťme se k té podstatě. My, jako svobodně zvolení členové parlamentu, bychom si měli jenom položit otázku, když tedy nechceme říct, že Tchaj-wan je suverénním aktérem své budoucnosti, tedy subjektem mezinárodního práva, tak jako Česká republika, tak si musíme položit otázku, co ještě chceme těm, kteří za Tchaj-wan mluví, vysvětlovat. Dneska, před chvílí tady pan předseda tchajwanského parlamentu mluvil jasně. Mluvil o šikanování ze strany komunistické Číny.
Ta slova ve mně zanechala hluboký dojem. A myslím si, že bychom měli naslouchat našim hostům, se kterými jsme také toto prohlášení dneska projednávali a jsou o něm informováni. Mám za to, že když ho budeme měnit, tak je to věc další debaty. Já jsem na ni připraven. A kdybyste chtěli nějaké další příklady z mezinárodního práva, za chvilku uvedu další. Těším se na rozpravu.
(…)
Děkuji za možnost vystoupit. Vraťme se k tomu usnesení. Když si ho přečteme, tak my tam nedáváme vládě žádný úkol. Někdy – a často a rádi – v Senátu dáváme vládě úkoly, nebo ji korigujeme, nebo ji k něčemu vyzýváme. My tady vládě nedáváme žádný úkol. To znamená, pokud se jedná o nějakou vládní rovinu diplomatických vztahů, tak jsme velmi nekonfliktní. Ale tam, kde jsme neústupní, tam zůstáváme v tom bodě 1 jednoznační. Máme tady hosty a dialog mezi demokraticky zvolenými členy parlamentu hraje nezastupitelnou roli při budování vzájemně výhodných vztahů.
A teď k otázce té existence nebo neexistence z hlediska mezinárodního práva. Můžeme to škrtnout. Můžeme nad tím zavřít oči. Ale já to nechci udělat bez toho, že bych vám řekl jeden příklad. V roce 2011 tady možná polovina z nás senátorů a senátorek nebyla. Česká republika pro jednu ze zemí světa vůbec neexistovala, protože nás neuznávali z hlediska diplomatických styků. A přesto jsme existovali, přesto jsme byli subjektem mezinárodního práva. Bez ohledu na to, že nás některé země neuznávaly.
V roce 2011 nás uznává Království Bhútán. Česká republika uznává toto Království a začíná navazovat diplomatické styky. Trvalo to dlouho. Ale když se podíváte na titulky z tehdejších novin a deníků, tak jsme si to brali za čest, že si vlastně nás Království vzalo jako za partnera a začalo s námi jednat. To znamená, i v historii České republiky, a ne tak dávné, před rokem 2011, jsme např. pro Bhútán nebyli vůbec na mapě světa, nebrali nás jako partnera.
Takže proto si myslím, že ten vývoj ve vztazích je tak dynamický, že bychom i na naší vlastní historii – a těch příkladů bychom mohli přinést mnohem víc – mohli ukázat, ať se to někomu líbí nebo ne, Česká republika tou dobou přece už dávno existovala. Takže proto se mi zdá, že máme-li jednat jako suverénní členové parlamentu, mohli bychom si tedy dovolit deklarovat, že vyjadřujeme nějaké přesvědčení. V případě Tchaj-wanu víme, že ze země, kde bývala jenom jediná strana u moci, dneska tam máme čtyři politické strany v parlamentu, jak jsme dneska slyšeli. Tak si můžeme dovolit říci, že jsme přesvědčeni, že ten dialog mezi námi napomáhá k rozvoji vztahů mezi těmito dvěma subjekty mezinárodního práva.
Pochopím, že to někdo bude brát jako příliš technický jazyk, jsem připraven k diskusi, ale chtěl jsem vám jenom říct, že i ČR, dokud ji Bhútán neuznal v rámci mezinárodních vztahů za partnera, vlastně existovala, navzdory tomu, co si o tom kdo třeba na druhém konci světa myslel. Proto si myslím, že je rolí parlamentů, aby tyto složité otázky dávala na stůl. A všimněte si, vládě nedáváme žádný úkol, nic, jenom konstatujeme a vyjadřujeme přesvědčení. Tak jednoduché to je. Děkuji.