Projev v Senátu
K činnosti ÚOHS, cenám potravin a mobilních dat
Projevy|21.6.2023
Projev senátora Pavla Fischera na 13. schůzi Senátu dne 21. června 2023 k Výroční zprávě Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za rok 2022
- videozáznam vystoupení Pavla Fischera
- stenozáznam schůze
- tisk č. 80
Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo ÚOHS, dámy a pánové,
výroční zpráva ÚOHS, kterou tu dnes projednáváme, je mimořádně důležitá. Žijeme v nejistých dobách a právě činnost regulátorů, o kterých budu dnes krátce mluvit, je naprosto stěžejní. Není žádným tajemstvím, že českou cenu za mobilní data například s Polskem nelze vůbec začít srovnávat. Ty ceny jsou takové, že tam, kde začínají cenové tarify operátorů v ČR, tam někde skončily tarify v Polsku. Jistěže podoba smluv se může trochu lišit, ale musíme si přiznat, že u nás jsou mobilní data tak mimořádně nákladná, že by v podstatě bylo dobré si položit otázku, jak je to možné.
Takový 20GB balíček bez volání je u nás dvojnásobně dražší než průměrně v EU. Četli jsme v minulosti, že nejen ÚOHS, ale i ČTÚ si na operátory chtěl došlápnout. Otázka je, jak a s jakým výsledkem. A to tím spíše, že stát buduje infrastrukturu. Například pro sítě 5G je dnes vypsána velmi významná zakázka MPO. Za nějakých 300 mil. Kč. To znamená, stát dotuje infrastrukturu, ale situace na trhu vypadá tak, že se tam zřejmě všichni nějakým způsobem v harmonii shodli na tom, že nebudou ceny snižovat. A občané, zákazníci v ČR budou platit jako mourovatí.
Jak tedy funguje ta soutěž? Není náhodou už dost indicií na to, abychom si položili otázku, zda tady není nějaký oligopol? Vzpomeňme si na ministra průmyslu a obchodu, který tvrdil, že k nám přijde nový operátor. A ten nový operátor, jak vláda Andreje Babiše, bylo to za minulé vlády, slibovala, právě pomůže stlačit ceny dolů. Nestalo se tak, celá soutěž skončila v podstatě neúspěchem. Ministr ale nadále pokračoval ve funkci a zákazníci platí nadále.
Když se podíváme na roli ÚOHS, tak tady máme celou řadu indicií, které ukazují, že je co kontrolovat a že máte plný stůl práce. Nám nejde přeci o to, abychom čekali na to, až někde někdo objeví nějakou písemnou dohodu, kde budou čísla a rozdělení trhu. Tady úplně stačí, když na první pohled se ukazuje, že tady je porušení soutěže. A ty znaky o porušení soutěže tady jsou. Nemusíme mluvit jen o mobilních datech. Podívejme se na ceny potravin nebo na marže obchodníků, které dokázaly zlikvidovat celou řadu sektorů v naší zemi.
To znamená, je-li úkolem ÚOHS trvale monitorovat, tak bychom si měli položit otázku, jestli se úřad chová jako hlídací pes, nebo jestli náhodou toho hlídacího psa někdo nezkouší ochočit. Například někteří velcí hráči, kteří mají strategický podíl na trhu u nás, mají tolik sektorů, že si to navzájem pohlídají, aby minimalizovali rizika. A dokonce usilují o to, aby měli vliv v médiích. To znamená tam, kde by se objevila kritika, tak ji okamžitě přidusí, protože pohrozí například příslušné redakci, že by mohli u nich omezit reklamní činnost. To znamená, že ta redakce jen proto, aby přežila daný měsíc nebo daný rok, raději ustoupí. Ano, koncentrace moci u nás je realitou. A nemusíme na to být zrovna v OECD nebo v Mezinárodním měnovém fondu, abychom to viděli. Vidíme to i z Prahy a vidíme to jistě i z Brna.
To znamená, že úkol pro ÚOHS vůbec není malý. Když se totiž podíváme na růst meziročního indexu spotřebitelských cen, tak v roce 2022 – to je právě to období, za které dnes projednáváme výroční zprávu – vidíme, že například v září 2022 to bylo 18 %. V listopadu 16. V prosinci 15,8. A tam už se dějí kouzla. Nejen s maržemi za potraviny, jak jsme o tom mluvili v minulosti, nejen s maržemi za mobilní data. Ale například také za ceny energií. Viděli jsme to ostatně na vlastní oči v době energetické krize. A proto je tak důležité, aby regulátor, jako je ÚOHS nebo ČTÚ, Český telekomunikační úřad, nebo Energetický regulační úřad fungovaly bezvadně a bez pochyby na svém místě. Nikdo jiný to za ně neudělá.
A vzpomeňme si, že i tady v Senátu jsme jednali o tom a kladli si otázku, jestli v případě kontroly například energetického trhu poměry u nás v dodávkách plynu nebo elektřiny nevykazují náhodou chování, které by nebylo v souladu s tržní ekonomikou. Dokonce se mluvilo o selhání trhu. Nebyl tedy ten minulý rok náhodou rokem selhání trhu nejen v energiích, ale třeba právě v potravinách, které tlačily ceny nahoru?
A jakou by měl hrát ÚOHS v tom všem roli? Měl by kultivovat veřejný prostor. A tady narážíme právě na problém koncentrace moci, kdy celá řada podnikatelů si pořídila média, aby se o nich psalo dobře. Jeden příklad za všechny. Úřad by měl přeci hlídat, aby média nemluvila o růstu cen do budoucna, aby nevytvářela očekávání, že ceny porostou. O cenách se má spíše mluvit do minulosti, dělat si fotografie nazpátek. Ale to, jaké ceny budou, to je přeci otázka tržních sil a svobodné soutěže. A nad tou má úřad přeci také držet svou regulační autoritu. To znamená, neměli bychom slyšet od novinářů, a bohužel to slyšíme i v médiích veřejné služby, že nejenže ceny vzrostly, ale že ještě dál porostou. Vytváří se očekávání a tím pádem aktéři na trhu jedni vědí, že to bude všechno drahé a ještě dražší. A druzí už si začínají připravovat nové cenovky, protože to říkali v televizi a oni mají prostor na to, tlačit ceny nahoru. Jestli vám to něco připomíná, toto byly roky 2022 a 2023, ve kterých skutečně rostly ceny neuvěřitelným způsobem právě v ČR.
Nešlo by tedy položit otázku, v této hře také s veřejným očekáváním a s veřejností a s očekáváním klientů, jak se choval ÚOHS? Já jsem to v té výroční zprávě nenašel. A právě práce s médii a kultivace tržního očekávání je přeci strašně důležitá, protože ovlivňuje očekávání s cenami spojené.
Soutěžit o ceny se má otevřeně. Zákazník si má vybrat. A média by mu neměla radit, kam se budou ceny vyvíjet. A tady v tom má přeci ÚOHS naprosto nezastupitelnou roli. Takže z toho plyne moje otázka. Jaké znaky porušení ÚOHS sledoval? Nezajímají nás jenom dokumenty, podepsané, s razítkem a datem. Ale i ty ústní, ty neformální. A co dělal ÚOHS právě v tom, aby kultivoval například zpravodajství a média, sdělovací prostředky a novináře, aby netlačili ceny nahoru? Nemluvíme teoreticky. Mluvíme o roce 2022, kde jsme měli dvoucifernou inflaci, která se stala černou můrou nejen pro zákazníky v ČR.
A proto jsem chtěl požádat i pana předsedu, aby se k těmto otázkám vyjádřil, protože v souhrnné zprávě na ně nebylo místo. Děkuji.