Projev na 21. schůzi Senátu
K využití ruských aktiv ve prospěch Ukrajiny
Projevy|24.1.2024
Projev senátora Pavla Fischera na 21. schůzi Senátu dne 24. ledna 2024 k Informaci vlády ČR o pozicích vlády a programu mimořádného jednání Evropské rady, které se koná dne 1. února 2024
- videozáznam vystoupení Pavla Fischera
- stenozáznam schůze
Vážený pane předsedo, vážený pane premiére, dámy a pánové,
děkujeme za to, že jste, pane premiére, přišel mezi nás, abyste nás informoval o pozicích vlády před mimořádnou Evropskou radou. To, co jste tady přednesl, má naši podporu. Já bych řekl, že i to, co zmiňoval můj předřečník, je mimořádně důležitá okolnost, na kterou nesmíme zapomínat.
Dovolte mi, abych nejenom podpořili záměr, aby z EU dostala Ukrajina na příští roky 50 miliard, v tom, jak jste popsal, jednak v půjčkách, ale také v grantech, ale abychom při tom jednání o prostředcích ve prospěch Ukrajiny nezapomněli na to, že máme v podstatě na stole i další možnost, a tou je, abychom využili jako státy EU výnosy ze zmrazených aktiv, které má ruská centrální banka uloženy v nejrůznějších bankách v EU, abychom se odvážili myslet i o krok dál, a sice ve prospěch konfiskace ruského majetku, který máme k dispozici. Jedná o tom G7, čili to není nic nového. EU by ale měla dát pozor na to, aby to nebyly státy G7, kdo jí pomůžou rozhodnout o tom, co se děje u nás. Jsme přece samostatní, máme ambici mít i určitou strategickou autonomii. To znamená, že by to měla být také EU, kdo bude v této věci lídr. Proč by ČR měla být lídrem, teď krátce nastíním.
Směr je totiž jasný. Ukazatele na té cestě všechny svítí zeleně, a to jak právní, tak politické, tak hospodářské, tak bezpečnostní a dokonce i mravní. Potřeby Ukrajiny jsou dnes gigantické. Pro její obnovu a rekonstrukci se už dnes počítá s nějakými 400 miliardami eur. A to ještě nepočítáme škody, které celá ta ruská agrese způsobila sekundárně také v EU. Když se podíváme na to, o co bychom to měli opřít, tedy jaký by měl být právní titul: jedním z důležitých zdrojů mezinárodního práva je, jak známo, Rada bezpečnosti OSN. Jenže Rada bezpečnosti OSN je paralyzována, zchromlá, a to zásluhou velmi tvrdé akce ze strany Ruské federace, která v tom měla i svoje pomocníky, například Čínskou lidovou republiku.
To téma se dalo do Valného shromáždění OSN. Rezoluce, které se tam podařilo projednat a schválit, mluví jasně. Rusko musí nést právní důsledky za tuto agresivní válku, a to včetně reparací. Takže si to teď začněme dávat dohromady. Charta OSN v čl. 51 mluví jasně. Mluví se tam o právu na sebeobranu. My se jako EU tady můžeme dokonce bránit kolektivně. Výrazem těch protiopatření v reakci na porušení základních pravidel a norem mezinárodního práva, které zakazuje útočné války, by bylo, abychom si vynutili dodržování závazků. Jinak by Rusko jako agresor a každý další mohlo obhajovat i další agrese a my bychom vlastně jenom přihlíželi tomu, jak další škody jsou páchány na obětech.
Je proto jedině správné, že EU už uvalila 12 kol sankcí vůči Ruské federaci. Je proto jedině správné, že EU poskytuje výcvik ukrajinským vojákům, a je úplně správné, že EU dokonce pomáhá dodávat zbraně Ukrajině. Nesmí nám totiž uniknout, že Rusko v této zločinné akci není samo. Má vedle sebe Írán nebo Severní Koreu. To jsou státy, které jsou na štíru s OSN, které jsou pod mezinárodními sankcemi. Rusko má vedle sebe také Čínskou lidovou republiku, která vyhrožovala například v případu Tchaj-wanu, že využije sílu. To je porušení Charty OSN. To znamená, že o tom, jak se bude vyvíjet celá bezpečnostní situace, nejenom v Evropě, ale globálně, se rozhoduje dnes. Tu rozhodnost, kterou prokazuje EU, lze pochopit také jako odstrašení všech těch, kdo by zkoušeli dělat další útočné války ve světě, ve kterém přestává fungovat OSN jako garant spolupráce, a to mírové spolupráce, mezi členskými státy.
Mezinárodní právo není jenom litera, ale to je také výraz vůle a ochoty. To znamená politické vůle a politické ochoty se nasadit ve prospěch dodržování pravidel. Proto jsme vám chtěli, pane premiére, dát i tuto otázku do agendy, bude jistě v kuloárech o tom řeč, protože jako Senát jsme připraveni vás v tomto úsilí podpořit, abychom tu otázku do detailu prodiskutovali. Rádi bychom, aby se například i Česká republika spolu s dalšími stala v tomto úsilí lídrem. Protože přihlížet té agresi nemůžeme. Je dobře, že pomáháme. Ale měli bychom pomáhat i tak účinně, aby to Rusko pocítilo. Pokud máme k dispozici jeho majetky nebo aktiva, jak se tomu říká obecně, měli bychom na ně umět sáhnout. Jedná se totiž také o agresi, která je namířena proti nám. Čím dříve si to uvědomíme, tím lépe. Děkuji.