Projev v Senátu
K systematickému porušování lidských práv v Čínské lidové republice
Projevy|17.4.2024
Projev senátora Pavla Fischera na 23. schůzi Senátu dne 17. dubna 2024 k Návrhu usnesení Senátu k situaci v Ujgurské oblasti Sin-ťiang
- videozáznam první a druhé části vystoupení Pavla Fischera
- stenozáznam schůze
- přijaté usnesení Senátu č. 409
Vážená paní předsedající, dámy a pánové,
usnesení Senátu k situaci v Ujgurské oblasti Sin-t’iang projednal výbor pro zahraničí, obranu a bezpečnost na své 23. schůzi 16. dubna, respektive o tom jednal už v minulosti v minulém roce. A to usnesení, které vám předkládáme, zní takto:
Senát Parlamentu České republiky na základě veřejného slyšení, které pořádal výbor pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost 20. října 2023 na téma nucená práce a násilná asimilace v Ujgurské oblasti
I. odsuzuje porušování lidských práv Ujgurů a dalších příslušníků etnických nebo náboženských komunit ze strany stranických a státních orgánů Čínské lidové České republiky;
II. konstatuje, že vláda ve svém programovém prohlášení se zavázala provést revizi vztahů České republiky s Čínou a přihlásila se k ochraně lidských práv a demokracie, přičemž podporu lidských práv a demokracie označila za morálně správnou a pro náš stát výhodnou, a zavázala se přitom k obnově tradice havlovské zahraniční politiky;
III. Senát oceňuje, že se vláda České republiky dlouhodobě věnuje v rámci Rady OSN pro lidská práva a na dalších fórech OSN tématu dodržování lidských práv v ČLR včetně Ujgurské autonomní oblasti Sin-t’iang;
IV. Senát vyzývá vládu ČR, aby
1) podpořila v rámci Rady OSN pro lidská práva a ve vztahu k úřadu vysokého komisaře OSN pro lidská práva vyšetřování stavu lidských práv Ujgurů v ČLR s důrazem na zkoumání naplnění skutkových podstat zločinů proti lidskosti, které mohou podle zprávy vysoké komisařky OSN pro lidská práva ze roku 2022 být nadále páchány;
2) aby podpořila, aby vysoký komisař Volker Türk pokračoval ve vyšetřování porušování lidských práv Ujgurů v ČLR, aby o postupu svého vyšetřování informoval Radu pro lidská práva a aby v úřadu vysokého komisaře OSN pro lidská práva vznikl mechanismus umožňující zkoumat naplnění skutkových podstat zločinů proti lidskosti;
3) aby podpořila na půdě orgánů EU přijetí nařízení Evropské unie o zákazu výrobků a služeb pocházející z nucené práce na evropském trhu a podpořila jeho důsledné vymáhání ve vztahu k výrobkům a službám pocházejícím z ČLR, k jejichž výrobě nebo poskytování je využívána nucená práce Ujgurů nebo dalších etnik v Čínské lidové republice;
4) aby podpořila na půdě příslušných orgánů Evropské unie zařazení všech fyzických a právnických osob ČLR, které se podílejí na represích ujgurského obyvatelstva a dalších menšin a na nucené práci, na sankční seznam EU, a v případě neúspěchu při přijetí tohoto opatření aby využila při splnění příslušných podmínek vnitrostátních sankčních mechanismů za účelem dosažení výše zmíněného cíle na území České republiky;
5) aby nadále chránila a posilovala instituce pro ochranu lidských práv, které musí čelit soustavnému úsilí o oslabování ze strany některých stálých členů Rady bezpečnosti OSN včetně Čínské lidové republiky;
6) aby využila svého oprávnění podat podnět k výboru OSN pro odstranění všech forem rasové diskriminace a využila svého oprávnění podat stížnost.
V. Zavazujeme se – my, jako Senát Parlamentu České republiky – podpořit vládu České republiky při implementaci kroků uvedených v bodě IV a po vlastní linii je také prosazovat směrem k Evropskému parlamentu, dalším institucím Evropské unie a parlamentům ostatních členských států EU.
A nakonec pověřujeme předsedu Senátu Parlamentu České republiky, aby o tomto usnesení informoval předsedu vlády České republiky.
Děkuji.
(po otevření rozpravy)
Vážená paní předsedající, dámy a pánové,
dovolte, abych vás krátce seznámil i s tím, co bylo předmětem našeho veřejného slyšení, a také jednání výboru od té doby. Jaká jsou fakta? My tam na jedné straně vyzýváme, aby vláda pomohla zařadit ty, kteří jsou spojeni s nucenou prací, na sankční seznamy, a faktem je, že někteří z nich už dnes na sankčním seznamu EU jsou. Bylo tak učiněno v roce 2021, kdy EU jednala o situaci v Ujgurské autonomní oblasti o těch odhaleních, která byla skandálním způsobem popsána v nejrůznějších svědectvích, a na základě toho už byli první představitelé režimu zařazeni na sankční seznam EU. Ale to daleko nestačí. Protože na tom veřejném slyšení, které jsme měli možnost tady v Senátu organizovat a jehož výsledky jsou dostupné vám i široké veřejnosti na stránkách Senátu tak, jak je to zvykem a jak je to v souladu s jednacím řádem Senátu Parlamentu ČR, tak zazněla naprosto neuvěřitelná svědectví.
Například systematická represe s cílem nuceně asimilovat menšiny, které jsou nepohodlné režimu, představuje v případě Ujgurů nucené sterilizace žen, nucené potraty, nucené sňatky, dokonce zorganizované znásilňování ujgurských žen ve velkém, protože jsou k nim do domácností nastěhováni političtí důvěrníci z Pekingu. Rodiny jsou násilím rozdělovány s cílem přerušit kontakty mezi příbuznými, a to doma, ale i také v zahraničí. Někteří, kteří žijí už roky v exilu, nám s dojetím vyprávěli, jak se třeba o smrti svých nejbližších, svých rodičů dozvěděli s několikaletým zpožděním prostě proto, že se režim postaral o to, aby tady nebyl jakýkoliv kontakt. Ale konstatujeme i nucené odebírání dětí rodičům, z těchto dětí stovky tisíc už byly poslány na převýchovu do internátních škol, dětských domovů, cizích rodin. Konstatujeme také na základě těchto osobních svědectví, která tady také zazněla v Praze v Senátu v tomto sále, masové věznění bez řádného soudního procesu, svévolné zatýkání jenom na základě např. fyziognomie obličeje bez možnosti obhajoby.
Státní moc zkrátka systematicky usiluje o to přerušit tradice, náboženské zvyky, kulturu, historické dědictví, zkrátka měnit násilím identitu v této Ujgurské autonomní oblasti. A ty represe dopadají na občany Čínské lidové republiky nebo na ty, kteří s nimi mají nějakou vazbu, doslova po celém světě. Zastrašování, vyhrožování, a to i za pomoci nejrůznějších policejních služeben, které Čína dokázala ustanovit, zorganizovat a založit doslova po celém světě, ostatně i v ČR jsme se tomu věnovali.
Zpráva OSN, toho vysokého komisiarátu pro lidská práva z roku 2022, jmenovitě právě závažné porušování lidských práv Ujgurů pojímá v tom smyslu, že konstatuje, že by mohlo jít o zločin proti lidskosti. Bohužel, ta mise OSN, která by byla připravena jít do terénu, do příslušných oblastí v Číně, aby konstatovala fakta, nedostala nikdy povolení ke vstupu, a ve chvíli, kdy se ta věc dostala na jednání toho výboru, resp. Rady pro lidská práva OSN v Ženevě, tak Čína zablokovala to projednávání neuvěřitelným způsobem. To znamená, když se začteme do té zprávy z roku 2022, tak nás tam musí na první pohled inspirovat apel na podnikatele, který právě vysoký komisař OSN pro lidská práva formuluje na adresu všech firem, resp. obchodníků. A vyzývá je k tomu, aby začali posuzovat rizika v oblasti lidských práv.
I proto v našem usnesení mluvíme o tom, že by podnikatelé, obchodníci, kteří nabízejí služby nebo výrobky na našem trhu v rámci EU, měli sami přijít s nějakým průkazem nebo důkazem toho, že jejich zboží nebylo vyráběno za pomoci otrocké práce. Není to totiž nic převratného. Boj s nucenou prací je už více než 100 let starý na evropském kontinentu. První mezinárodní úmluva pochází z roku 1930. Ta nejzásadnější Úmluva, která je platná dodnes, je z roku 1957, je to Úmluva o odstranění nucené práce, a Čínská lidová republika, přestože se k ní přihlásila, ji ratifikovala teprve předminulý rok, v roce 2022. A dodnes panují vážné pochybnosti o tom, zda vůbec začala naplňovat ustanovení této Úmluvy. Proto je jedině dobré, aby například soukromé firmy samy dokázaly dokládat, že to, co nabízejí, nepochází např. právě z provozu, kde je nucená otrocká práce nasazena ve velkém s cílem převychovávat a porušovat všechny základy základního respektu k lidské důstojnosti nebo svobodě člověka.
Senát o těchto věcech rozhodně nejedná poprvé. V roce 2021 jsme v červnu přijímali pod č. 228 usnesení k olympijským hrám, které se tehdy konaly v Čínské lidové republice, a závazkům pořadatelské země, a v tomto usnesení Senát tehdy se znepokojením konstatoval, že: Na území Čínské lidové republiky dochází k masivnímu porušování lidských práv a svobod, genocidě, zločinům proti lidskosti, etnické diskriminaci, potlačování kulturní, náboženské a politické identity a dalších. Takže v čem je dnešní jednání nové?
Dnes přicházíme s tím, že tady máme důkazy, fakta, přímá osobní svědectví Ujgurů, kteří sem přišli svědčit v rámci našeho veřejného slyšení. Oceňujeme to, co vláda ČR v této věci doposud dokázala dělat a prosazovat v mezinárodních institucích, protože to zdaleka není málo, a ČR se právě tím, že sleduje lidskoprávní agendy s takovou systematickou pozorností, řadí mezi opravdové lídry v této oblasti. A zároveň apelujeme na vládu, aby ani v rámci EU, ani v rámci OSN nerezignovala, neskládala zbraně, ale naopak aby nadále konala, protože v rámci OSN jsou k dispozici všechny důležité instrumenty k tomu, abychom tento problém řešili. A to, že je jeden stát blokuje, ještě neznamená, že bychom to měli vzdávat. Naše usnesení je tedy i povzbuzením pro všechny ty, kterým leží na srdci tyto otázky, ať už pracují v nevládním sektoru jako novináři nebo jako diplomaté a další.
Nemůžeme se vracet k tomu, jak jsme dělali byznys s Čínou, dříve, v minulosti, kdy jsme ještě neměli fakta o tom, k jak rozsáhlému porušování základních práv člověka tam dochází. Bylo by nemravné, kdybychom o tom porušování těchto pravidel a o tom, že zboží, které se dnes nabízí i u nás, může pocházet z těch provozů, kde jsou lidé nuceni k otrocké práci jenom proto, že např. mají zvláštní jazyk nebo pocházejí ze zvláštní oblasti nebo se nějak zvláštním způsobem jmenují. To by bylo popírání těch základních pravidel a parametrů, na které i v rámci ČR pamatuje naše Ústava a které my jsme povinni respektovat.
Chtěl jsem vám proto poděkovat za možnost tady vystoupit, jednat o této významné otázce, a chtěl jsem vás také požádat, abyste podpořili toto usnesení. Děkuji.